molecula

Cercetatorii au detectat cel mai vechi tip de molecula antica din univers

Detectarea celui mai vechi tip de molecula  in spatiu sustine teoriile existente despre chimia initiala a universului ce s-a dezvoltat dupa Big Bang, scrie The Guardian.

Cercetatorii cred ca molecula incarcata pozitiv cunoscuta sub denumirea de hidrura de heliu (HeH+) a jucat un rol important in formarea universului. Ea se formeaza atunci cand un atom de heliu imparte electroni cu un nucleu de hidrogen sau proton. Se crede ca aceasta a fost prima legatura covalenta si primul compus chimic aparut dupa ce universul s-a racit dupa evenimentul Big Bang si a reprezentat primul pas pentru formarea moleculelor de hidrogen.

Molecula antica a fost produsa intr-un laborator in urma cu aproape un secol, insa a fost dificil de detectat in spatiu, in ciuda predictiilor expertilor ca ar putea fi gasita in nori de gaz in care se formeaza stelele, precum si in gazele emise de stele atunci cand mor.

Citeste si: Cercetatorii au identificat un numar record de semnale “extraterestre”

“Desi hidrura de heliu are o importanta limitata pe Terra astazi, chimia universului a inceput cu acest ion,” au declarat autorii studiului. “Lipsa dovezilor clare a existentei sale in spatiul interstelar a reprezentat o dilema pentru astronomie.”

Cercetatorii au gasit molecula la 3.000 de ani-lumina de Terra

Echipa de cercetare a detaliat descoperirea intr-un studiu publicat in jurnalul Nature. Detectarea moleculei in nebuloasa planetara NGC 7027 a fost posibila datorita instrumentului Sofia, intr-un proiect realizat in parteneriat de NASA si Centrul Aerospatial German.

Citeste si: Descoperire surprinzatoare: Pamantul nu are o singura Luna. Cum au ajuns cercetatorii la asa o concluzie

Un Beoing 747SP a fost modificat special pentru a zbura in primele straturi din atmosfera Terrei, la o inaltime de 13.700 de m. La bordul lui s-a aflat un telescop de 2.7 m.

Hidrura de heliu a fost descoperita in spatiu intr-o nebuloasa planetara de 600 de ani, aflata in constelatia Cygnus, la 3.000 de ani-lumina de Terra. Molecula gasita s-a format printr-un proces diferit fata de cele de la inceputul universului, insa echipa de cercetare crede ca descoperirea sustine teoriile despre ce s-a intamplat exact “la inceputul chimiei”.

Citeste si: Oamenii de stiinta au gasit un “super-Pamant” de 3 ori mai mare decat planeta noastra

“Un alt motiv pentru care aceasta descoperire incanta e faptul ca HeH+ e prima molecula ce s-a format in univers, la aproximativ 380.000 de ani dupa Big Bang, intr-o era cunoscuta drept epoca recombinarii,” a declarat dr. Jemore Loreau, expert in hidrura de heliu din cadrul Universite Libre din Bruxelles, ce nu a fost implicat in studiu. “Asa ca e emotionant sa poti observa in sfarsit baza universului molecular.”

NASA a ales modelul castigator pentru locuintele de pe Marte. Cum arata infrastructurile printate 3D